Docent aan het woord: journalistiek in de klas

In de taalentklassen in Amersfoort wordt wekelijks de krant gelezen en gediscussieerd over het nieuws. Dit initiatief, onder leiding van docent Marieke van Krugten, geeft leerlingen uit groep 7 en 8 de kans om het nieuws vanuit verschillende perspectieven te bekijken.

 

Waarom heb je jouw klas aangemeld voor Journalist in de klas?

“In de Taalentklassen in Amersfoort lezen we wekelijks met leerlingen uit groep 7 en 8 de krant en discussiëren over het nieuws. We zijn dus al grote gebruikers van Nieuws in de klas. Voor de leerlingen is het heel interessant om dat nieuws ook eens van de andere kant te beleven - en te horen van een journalist hoe zo'n artikel tot stand komt. Bovendien werken we in de Taalentklas ook aan onderzoeksvaardigheden. Dus het is mooi als iemand uit het werkveld eens komt vertellen hoe je vooronderzoek doet voor zo'n artikel.”

 

Wat waren vorig jaar jouw ervaringen met Journalist in de klas? 

“De journalisten waren goed voorbereid en hadden echt nagedacht over wat zij de kinderen wilden vertellen. Bovendien hadden de kinderen veel vragen. De journalisten vertelden hoe hun werkweek eruit ziet en lieten kranten zien waar zij voor geschreven hadden. Ook hebben we een heel gesprek gehad over nepnieuws. Door het enthousiasme van de kinderen liep de workshop helemaal uit.”

Wat verwacht je van de workshops dit jaar?

“Ik verwacht hetzelfde enthousiasme als vorig jaar. Dit jaar weten we wat langer van tevoren dat we meegaan doen met de workshop, dus is het fijn dat we dat ook beter kunnen voorbereiden door bijvoorbeeld alvast artikelen te lezen van de journalisten die langskomen. Bovendien merkte ik vorig jaar dat de journalisten best wel wat woorden gebruiken die de kinderen nog niet kennen. Super goed voor hun woordenschat! Dit jaar nemen we een aantal van die woorden al van tevoren door met de kinderen.”

Hoe leeft het bij de leerlingen?

“In de Taalentklas staat iedere 3 weken een tekst centraal die over een bepaald thema gaat. Afgelopen jaar waren dat bijvoorbeeld teksten over Indonesië, de hersenen en de rechtspraak. We diepen dan aan de hand van die tekst het thema helemaal uit en doen in de derde les een onderzoekje binnen dat thema. In voorbereiding op het bezoek van de journalisten beginnen we van tevoren met een tekst over de journalistiek, het bezoek van de journalisten is dan onze onderzoeksles.

We hopen dit jaar daarbij onderzoek te kunnen doen naar hoe journalisten aankijken tegen A.I., denken zij dat hun werk ooit overgenomen gaat worden door bijvoorbeeld ChatGTP?”

Wat is het belangrijkste dat de leerlingen leren van de journalist?

“Voor onze leerlingen is het belangrijk dat zij hun wereld kunnen vergroten. Het lezen van de krant helpt daar natuurlijk enorm bij. Maar ook zeker het bezoek van een journalist; als zij beroepen leren kennen krijgen de leerlingen daar meer zicht op, en wie weet willen zij zelf later ook wel journalist worden.”